keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Tommi ja Matu 5b

Koska syntyi? Missä kasvoi? Äiti ja isä? Milloin kuoli? Oliko veljiä tai siskoja? Viimeiset sanat? Miksi kuoli? Vaimo? Tunnetuimmat kirjat? Oikea nimi?

Wikipedia

Aleksis Kiven oikea nimi oli Alexis Stenwall. Aleksin isän isoisä oli metsäsissi. Aleksis Kivi 1834 Nurmijärvellä Palojoella. Aleksis Kivi tunnetaan parhaiten teoksistaan: Seitsemän Veljestä ja Nummi suutari. Aleksis Kivestä ei ole säilynyt yhtään valokuvaa mutta maalauksia on.  
 Alesis Kiven iso isän isällä Johan Stenvallilla oli ollut Nurmijärven palojoella sotilastorppa vuodesta 1766 asti. Suuret suomalaiset kilpailussa 2004 kivi äänestettiin yhdeksännelle sijalle.
                               Aleksis Kiven muistomerkit

Helsingin rautatietorilla, Kansallisteatterin edessä on vuonna 1939 pystytetty Wäinö Aaltosen veistämä Aleksis Kiven patsas.

       Aleksis Kiven ensimmäinen kirje veljelleen 9.12.1855

  Näinä aikoina olen minä ollu hyvin kivuloinen viikonpäivät
olen ollu melkeen makauxella feberissä, mutta suoneniskemisen
kautta olen kuitengin jälleen tullu terveexi.
Minä toivon sinullen onnea uuteen asumapaikassas, jossa
sinulla kyllä taitaa olla hyvät erut; Alberti kuuluu olevan
sinusta erinään paljaita Herra skratarimestaria ja
häitä ja sitten pieniä papanhuutajia
Janne ja Manta mahtaavat elää niinkuin kaxi kyhkyistä
ja totisesti niinkuin kyhkyiset, ilman muuta kuin yxi pikkuinen
pesä mutta sekin on lainattu. Ahkera kuuluu Janne olevan ruokaa
hakemaan, niinkuin koiraskyhkyisen tulee tehdä, hän lentää
aina Paloollen asti ja palajaa sieltä suurten syöntävä taakkajen
kansa lintuises tykö. Se olis lysti että nähdä kuinka hee siellä
tassaileevat, halaileevat ja välillä napiseevat. Jos sinä suinkin taidat
niin tee valmixi minun mustat housunin ja lähetä neet tännen
sillä neet toiset pöxyt ovatten hyvin rikkiset. Mutta vielä
minä pyyrän yhtä, nimittäin, laina minullen 5 Ruplaa hopeassa,
minä maxan sen sinullen kohta kuin minä olen sa[a]nnut Stutentin
exaamin keskipaikalla Helmikuuta, älä ylönkatso tätä
minun pyytöönin, minä olen kovassa tarpeessa ja lähetä se raha
kirjansisällä minullen, mutta älä tätä kellenkään muillen puhu.
Jos minun exaaminin onnistuu ja Jumala antaa rauhallisen
tulovan suven, niin taittaan nautita månta iloista hetkeä, minä
seilailen välistä sinun tykös pitkin jokea metsämajastanin, ja
niin erespäin. Ei mu[u]taa mitään vaan paljon terveisiä vaimolles ja voi hyvin
Alexis Stenvall.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huom! Kaikki kirjoitetut kommentit menevät ensin opettajan hyväksyttäviksi. Mieti siis tarkkaan mitä kommentoit. Hyvä kommentti on fiksu, rakentava palaute toisen kirjoittamasta tekstistä.